دومین کنفرانس بین المللی لوله های پلی اولفینی

نشست خبری کنفرانس لوله های پلی اولفینی برگزار شد

نشست خبری کنفرانس لوله های پلی اولفینی برگزار شد

نشست خبری کنفرانس لوله های پلی اولفینی برگزار شد

نشست خبری کنفرانس لوله های پلی اولفینی روز پنجشنبه 8 خرداد 99 از ساعت 11 در محل انجمن با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن ، دراین نشست که با حضور رییس هیأت مدیره انجمن ، دبیراجرایی کنفرانس و عضو هیأت علمی کنفرانس بین المللی لوله های پلی اولفینی برگزار گردید ، به سوالات خبرنگاران رسانه ها در خصوص محتوا و ماهیت کنفرانس و همچنین چالش های پیش رو پاسخ داده شد.
گفتنی است، اولین کنفرانس بین المللی لوله های پلی اولفینی در تاریخ 25 و 26خرداد99 با دوپنل موازی و بصورت همزمان متشکل از بخش ارائه مقالات علمی با 14 محور، کارگاههای آموزشی و بخش نمایشگاهی در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
همچنین ، علاقمندان می توانند جهت ثبت نام در کنفرانس به پایگاه اینترنتی کنفرانس به نشانی www.ippfaconf.ir مراجعه نمایند

در ادامه ، مشروح جزییات نشست خبری این کنفرانس را از نظر می گذرانید.

علیرضا صحاف امین: در حوزه لوله های پلی اولفینی 4 حوزه ساختمان کشاورزی آب و فاضلاب و گازرسانی شهری حوزه های کاربردی است. دراین کنفرانس در پنل های مدیریتی و اقتصادی با توجه به پیشامد کرونا و شرایط تحریم، تبدیل این شرایط به فرصت را بررسی خواهد شد .
همچنین چند پنل خارج از تولید مانند نصب و کارگزاری، حوزه محیط زیست که همواره انگشت اتهام آلودگی به سمت صنعت پلاستیک دراز میکند، حوزه جوشکاری و کاربردهای جدید پلی اولفین وجود دارد که با بررسی این موضوعات صنعتمان شکوفاتر خواهد شد.

وی در خصوص کلیات کیفی کنفرانس لوله های پلی اولفینی افزود : در این کنفرانس حدود 64 مقاله در 14 محور عرضه می شود و در دو سالن موازی اصلی و فرعی با 800 نفر ظرفیت و با تخمین 400 نفر مخاطب خواهیم داشت. محور اول کنفرانس، محور علمی ست با موضوعیت 64 مقاله و محور دوم کارگاه های آموزشی که دو کارگاه با موضوع چالش صنعتمان در حوزه ی مواد اولیه و ماشین آلات است و 5 کارگاه باقی به درخواست ذی نفعان و در حوزه ی غیر تولید برگزار می گردد. محور سوم فضای نمایشگاهی شرکتهای علاقمند به اسپانسرینگ می باشد.

دبیراجرایی کنفرانس در خصوص انگیزه برگزاری این کنفرانس گفت : علت برگزاری احساس نیاز صنعت لوله به همکاری با صنایع بالادستی و پایین دستی می باشد و اینکه این صنعت به بستر گفتمانی به صورت سالانه یا دو سالانه نیاز داشت که موضوعات و چالش های صنعت روز در آن مطرح و با همکاری اعضای زنجیره ارزش برای آن راه حل جستجو و در جهت حل آنها گام برداشته شود . من فکر می کنم تمامی مسائل صنعت ما در این 14 محور موضوعی قابل طرح می باشند.
وی ادامه داد : جهت تولید محتوی علمی این کنفرانس ابتدا انجمن از سال 97 به تعریف سالیانه حدود 20 دوره آموزشی پرداخت و با نیازسنجی موضوعات صنعت به تعریف چندین پروژه در قالب پروژه های پژوهشی با هیات علمی دانشگاهی پرداخته شد که نتایج 6 پروژه این انجمن در این کنفرانس به سمع و نظر شرکت کنندگان خواهد رسید . همچنین در کمیته فنی انجمن با همکاری مهندس جباری مدیر کمیته آموزش انجمن و همکاری 15 نفر از جوانان علاقمند موفق به تولید محتوا باکیفیت و مطابق با نیاز صنعت در 25 موضوع متنوع شدیم و بنابراین تولید بخش اصلی محتوی این کنفرانس بعهده انجمن بوده است .برای من دستیابی به این موفقیت ناشی از همکاری تمامی اعضای گروه فنی انجمن و برقراری جلسات مطالعاتی ماهانه و تقسیم کار و مسیولیت پذیری این افراد دستاورد بسیار ارزشمندی در حوزه کار گروهی و تولید محتوای علمی با کیفیت می باشد و برنامه داریم این جلسات با کیفیت و هدف مناسب ادامه داشته باشند .

سوال خبرنگار ویکی پلاست: یکی از مشکلات شما معمولا موضوع بازار و دسترسی به مواد اولیه و مدیریت تولید می باشد و در بازه هایی پتروشیمی ها مواد مصرفی شما را تولید نمی کنند. آیا در این کنفرانس تدبیری برای این موضوع می باشد؟

مهندس علیرضا صحاف امین : در محور موضوعی ششم کنفرانس ، تحلیل انجمن در این موضوع ارائه می گردد. در حوزه پایپ گرید در یک سال گذشته با توجه به کاهش تقاضا، تلاشی که انجمن برای رعایت کف عرضه ها در حوزه پلی اتیلن پایپ گرید داشته به نتیجه رسیده است ، در حوزه پلی پروپیلن به صورت سنتی همیشه رقابت های سنگین در حد 40 الی 50 درصد وجود داشته که در حال حاضر تعدیل شده و با مذاکرات صورت گرفته این موضوع در آینده نزدیک وضعیت بهتری خواهد داشت. امیدواریم در سال 99 حتی این مقدار رقابت هم تعدیل بشود و ما دائما با دفتر توسعه پایین دستی و پتروشیمی های مربوط در تعامل هستیم. اتفاق بسیار خوبی که در حوزه پلی اتیلن پایپ گرید افتاده است این هست که با مدیریت دفتر توسعه صنایع پایین دستی و همکاری پتروشیمی ها ، حوزه استاندارد سازی صورت پذیرفته است . امسال برای اولین بار توافقی صورت گرفت که هر مواد درخواست عرضه در بورس کالا را داشته باشد می بایست شاخصه های فنی استاندارد را دارا باشند و این برای صنعت لوله اتصالات پلی اولفینی که صنعت دارای استانداردهای سطح بالا و سختگیرانه می باشد بسیار حائز اهمیت می باشد . امید است که در باقی حوزه های کاربردی مواد پلاستیک نیز این استاندارد سازی اتفاق بیافتد و این فرصتی ست در شرایط تحریم که حوزه های پایین دست بتوانند حوزه های خالی را پوشش بدهند.

سوال خبرنگار ویکی پلاست : دغدغه جدی خریداران دسته بندی انجام شده برای گرید پلی پروپیلن که اصطلاحا PP نساجی و شیمیایی است ، شما فعالیتی در راستای این دغدغه انجام داده اید؟

مهندس علیرضا صحاف امین : من میدانم که انجمن ملی این موضوع را دنبال می کند زیرا موضوع در حوزه پایپ ، استانداردسازی شده است و کاملا کسانی که ظرفیت پایپ دارند مشخص است. چیزی که در حوزه الیاف مورد توجه است ، برخی تولیدکنندگان علاقه مند به داشتن هر دو می باشند اما من به نظرم تقسیم بندی شیمیایی یا نساجی عامیانه می باشد و نگاه ساختاری پلیمری نگاه دقیق تری می باشد و این دسته بندی می تواند با نگاه کارشناسانه تری انجام گردد. ،اتفاقا یکی از خبرهای خوب در این کنفرانس این است که سه پتروشیمی نویدزرشیمی، مارون و شازند نوآوری های خوبی در حوزه پلی پروپیلن های پایپ گردی انجام داده اند زیرا همانطور که می دانید در حوزه PP اندازه پتروشیمی ها کوچک تر و چابک تر هستند و این موضوع درپنل اول کنفرانس تشریح خواهد شد و نوید دهنده نگاه دقیق تر و حساس تر این شرکت ها به بازار و نیازهای آن است . من می توانم این ادعا را بکنم که در حوزه PP پایپ در سطح بین المللی مواد اولیه روز را تولید می کنیم و به هیچ عنوان عقب تر از دنیا نیستیم. منظورم از دنیا شرکت های بین المللی همچون بروج امارات، بازل آلمان و بورآلیس فنلاند هست. و تقریبا محصول در همان سطح کیفی و فنی تولید می شود و تستهای بلند مدت آن نیز در کشور انجام گرفته و جواب گرفته شده است. جای خشنودی ست که این شرکت ها تا این حد به نیاز های صنعت و کاربردهای جدید توجه داشتند. و پنل اول دقیقا نتایج همکاری این پتروشیمی ها با بخش فنی انجمن است که نتیجه آن توسعه محصولات در این حوزه می باشد. و این توسعه هم در حوزه فنی و هم در حوزه اقتصادی دستاورد داشته است.

سوال خبرنگار پایگاه خبرنگاران جوان: در خصوص وضعیت واردات و صادرات تان توضیح بدهید.

مهندس علیرضا صحاف امین دبیراجرایی کنفرانس: پنل پنجم بررسی چالشهای گمرکی است. مشکل ما در این حوزه سه موضوع می باشد اولا تعرفه تخصصی بسته به کاربردها نداریم ثانیا میزان تعرفه های ورودی گمرکی در زنجیره ارزش لوله همخوانی مناسبی نمی باشد و سوم اینکه ارزش های صادراتی برخی محصولات در گمرک اشکالاتی داشت که با کمک این اداره و پیگیری انجمن این موضوع رفع گردید. در مورد موضوع اول مشکل این ما هنوز تعرفه ی تخصصی نداریم. برای مثال لوله های پلی اتیلن همه یک تعرفه دارند در صورتی که لوله برای انتقال آب ، گازرسانی ، گازرسانی شهری وجود دارد، همچنین در کاربرد کشاورزی نوارهای آبیاری و لوله های قطره ای وجود دارد ولی همگی با یک تعرفه شناسایی می شوند. درخواست ما از وزارت صمت این است برای رصد درست این موارد تعرفه های تخصصی بیاوریم. در موضوع دوم این موضوع وجود دارد که در زنجیره ارزش لوله های پلی اولفینی میزان تعرفه مواد اولیه 5 درصد ، میزان تعرفه لوله 10 درصد ولی تعرفه ورودی مستربچ ها 26 درصد و کامپاندها 15 درصد در میانه زنجیره ارزش بعنوان کالای واسط تولید می باشد که این همخوانی درست نیست . بنظر من کلا حمایت تعرفه ای از صنعتی یا صنفی در هیچ جای دنیا باعث رشد و شکوفایی نمی گردد بلکه موجب ار بین رفتن قابلیت رقابت پذیری واحدهای تولید در میان مدت خواهد شد .

سوال خبرنگار پایگاه خبرنگاران جوان : وضعیت تولیدشما درحال حاضر چگونه است؟
مهندس بیوک صحاف امین : در سال های خوب بین 350 تا 400 هزار تن تولیدی لوله و اتصالات می باشد. ولی این سال ها به دلیل نبود بودجه دولتی در طرح های عمرانی پایین تر است این رقم پایین تر است و سال گذشته 280 هزار تن تولیدی داشته ایم.

سوال خبرنگار پایگاه خبرنگاران جوان: نیاز کشور با این تولیدات تامین می شود؟

مهندس بیوک صحاف امین : تولیدات ما در طرح های عمرانی ،شبکه آبیاری و کشاورزی، شبکه های اصلی و توزیع آب و فاضلاب و گازرسانی شهری است و به علت کمبود بودجه دولت ، این طرح ها کمتر شده است. منتها سالانه ظرفیت ما بیشتر از این مقدار است به صورتی که در سال حدود 800 الی 900 هزارتن ظرفیت تولید موجود است. صادرات لوله اتصالات نیز امکان پذیر است و متاسفانه به علت روشن نبودن مقررات صادرات آمار شفافی وجود ندارد اما حدود 280 میلیون دلار در سال آمار رسمی گمرک است و تجار به صورت ریالی خرید می کنند و صادر می کنند به افغانستان و عراق که با احتساب آن ها تخمین ما حدود 500 میلیون دلار در سال حداقل می باشد.

سوال خبرنگار پایگاه خبرنگاران جوان : آیا آماری از صادرات دارید و بازار های هدف صادرات کدام کشورها هستند؟

رییس هیأت مدیره انجمن : صادرات محصولات پلیمری در سال 97 بیش از 2 میلیارد دلار بوده که اگر صادرات ریالی با کشورهای عراق و افغانستان رو هم به حساب بیاوریم مقدار آن بیشتر خواهد شد .بازار هدف بیشترکشورهای همسایه آسیای میانه. افعانستان عراق و سوریه قبل از جدی شدن جنگ داخلی از مشتریان خوب مابود .
سوال خبرنگار پپنا : مثال هایی که از تعرفه های بیشتر از محصولات خودتان در وسط زنجیره ارزش لوله زدید ما حصل فشار انجمن مستربچ و کامپاند بر وزارت صنایع می باشد و شما احتمالا می بایستی با آن انجمن رایزنی کنید تا منافع آن ها نیز مد نظر قرار گرفته شود. و موضوع دیگر اینکه در مقاله های شما ، آیا روندهای آینده ی این صنعت نیز در نظر گرفته شده است ؟

مهندس علیرضا صحاف امین: با ایده حفظ منافع تمام زنجیره ارزش موافق هستم. و مذاکرات هم انجام شده و حرف ما با حفظ تمام منافع انجمن ها همراه است امیدوارم تمامی اعضای زنجیره ارزش به منفعت عمومی زنجیره ارزش و نه فقط منافع صنفی خاص توجه کنند. در مورد روندهای آینده صنعت ، در موضوع مواد اولیه در محور موضوعی اول مطالبی در مورد روندهای آینده دنیا در حوزه PE100 آمده است و اینکه امروز در دنیا PE100 با گرید عمومی کمتر عرضه می گردد بلکه برای کاربردهای مختلفی مثل حوزه استفاده در نصب بدون ترانشه PE100-RC ، حوزه آب و فاضلاب PE100-RD حوزه انتقال آب گرم PE100-RT و حوزه کاربرد لوله های پلی اتیلنی سایز بزرگ PE100-LS تعریف و ارائه می گردند که پتروشیمی های ما هم می توانند از این تنوع سازی با توجه به تکنولوژی خود استفاده بنمایند .همچنین در حوزه کاربردهای جدید هم در محور موضوعی چهاردهم هم کاربردهای جدیدی که برای لوله های پلی اولفینی می باشد مطح گردیده که امید است تولید کنندگان داخلی در این حوزه های سرمایه گذاری و نسبت به عرضه محصولات اقدام نمایند .

سوال خبرنگار پپنا : آیا سندی پس از کنفرانس برای دستاوردهای آن منتشر خواهد شد؟

مهندس علیرضا صحاف امین دبیر اجرایی کنفرانس : بیانیه پایانی کنفرانس اهداف کلی را بیان می کند و دبیرخانه دائمی کنفرانس و مستقر در انجمن پیگیری مستمر آن را دنبال می کند. همچنین کتاب چکیده مقالات برای شرکت کنندگان به یادگار می ماند که این موضوع از کنفرانس جهانی لوله های پلیمری الگو برداری شده است و شرکت کنندگان می توانند همیشه برای مطالعه موضوعات کنفرانس به این کتاب مراجعه نمایند .
مهندس بیوک صحاف امین: مطالب مطرح شده در کنفرانس درگیری های صنعت ماست. ما بعنوان یک الگو خود را موظف دانستیم موضوعات مربوط به پتروشیمی ها، مربوط به هیئت علمی دانشگاه ها و کاربران مختلف سعی شده است در کنفرانس گنجانده شود و جایگاه ما و پتانسیل های کشور بررسی شده است و ممکن است راهکار و الگویی شود برای انجمن های دیگر در حوزه کاری خودشان. در مورد تعرفه های بالاتر به دلیل سو استفاده از تعرفه های 5 درصدی گذشته صنایع وسط زنجیره ارزش در گمرک که مستربچ را بعنوان مواداولیه پتروشیمی اظهار می کردند ،در نتیجه انجمن کامپاند و مستربچ که یکی از انجمن های خوب صنعتی دست به افزایش تعرفه ها برای جلوگیری از اختلال تولیدات زده اند منتها برای جلوگیری سواستفاده های گمرکی سازوکاری موجود است که خود باعث اخلال و مانع رشد صنعت پلاستیک است. دراین خصوص مذاکراتی با دوستان انجام شده و اقداماتی در حال انجام برای تعدیل این موضوع است چرا که برای رشد بیشتر همیشه می بایستی راه ورود کامپاند مرغوب به کشور باز باشد زیرا از الزامات صنعت می باشند و هنوز هم بسیاری از کامپاندهای خاص صنعتی و مستربچ های خاص در داخل ساخته نمی شوند.

سوال خبرنگار دنیای اقتصاد : پیشنهاد شما برای تعرفه های گمرکی میان زنجیره چیست؟

مهندس بیوک صحاف امین : این پیشنهاد مربوط به انجمن مستربچ و کامپاند می باشد و می بایستی آن ها این پیشنهاد را مطرح کنند منتها خواسته ما تعرفه معقولی می باشد. مثلا موادی که با مرغوبیت مطلوب در داخل موجود نمی باشد و ناچارا می بایستی وارد شوند.
مهندس علیرضا صحاف امین: عقل سلیم در صنعت حکم می کند که با توجه به شرایط بسیار سخت واردات و ارز، به داخل نگاه داشته باشیم لذا هنگامی که ماده ای وارد می شود حکما حیاتی بوده و نیاز فنی وجود داشته. دردسر تعرفه نباید دردسر اضافه ای باشد بر دردسرهای واردات و نرخ های بالای ارز می باشد. به دلیل یکسان نبودن رشد قسمتهای مختلف صنعت پلاستیک مانند تجهیزات تولید ما پنلی را در کنفرانس برای این بخش تعریف کردیم که امیدواریم در آینده رشد همسانی در تمامی بخش صنعت پلاستیک وجود داشته باشد .

سوال خبرنگار اینپیا : با توجه به کم شدن تقاضا به علت کاهش طرح های عمرانی، آیا واحد های متضرر وجود داشته و آیا در کنفرانس تدبیری برای پیدا کردن بازارهای جدید به دلیل نبود احتمالی امکان رشد بازار در سال پیش رو اندیشیده شده است؟

مهندس بیوک صحاف امین: ظرفیت واحدهای تحت پوشش انجمن با توجه به قوانین پروانه برداری بالای 1200000 تن می باشد منتها اعداد و ارقام واقعی چیزی حدود 800 هزارتن در داخل می باشد. اتفاقی که در حال حاضر می افتد، این است که با چیزی حدود یک سوم ظرفیت کار می کنیم و از نظر مسائل فنی برای تولیدکنندگان ما اشکالی وجود ندارد بلکه مشکل ما ارتباط با کشور های خارجی و مسائل مالی و بانکی ست. تنها با کشور روسیه می توانیم اعتبار بانکی باز کنیم که بسیار کوچک تر از توانایی و ظرفیت صنعت ما است. مشاورین خارجی در کشورهای همسایه به دلیل مسائل سیاسی اجازه استفاده از جنس ایرانی را نمی دهند. کمک وزارت خارجه با رایزنی های خود کمک حیاتی و به سزایی می تواند باشد.
از طرفی حرکت گام به گام با نیاز روز بازارها ، تکنولوژی روز را نیز می طلبد و ما نیز باید با اعطای تسهیلات به جهت نوسازی ماشین آلات می توانیم به حرکت چرخه صادرات محصولات نهایی کمک کنیم و از این قسمت نباید غافل بود.

علیرضا صحاف امین : در محور موضوعی پنجم یکی از فرصت های صادرات کشورهای اوراسیا هستند که در همسایگی ما هستند که مشکلات اعتبارات بانکی با آن ها حل شده و 6 کشور از جمله ارمنستان، روسیه، قزاقستان ، بلاروس و قرقیزستان در آن هستند که تقریبا تعرفه گمرکی محصولات ما برای صادرات در این بازارهای بسیار ناچیز است و فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای صنعتی بوجود آمده است . در همین محور موضوعی نیز یکی دیگر از شرکت های موفق در حوزه صادرات سخنرانی دارند و در مورد استراتژی هایی که برای این موفقیت بکار بردند صحبت می کنند که امید است بعنوان الگو بتواند برای شرکت های سازنده تجهیزت و ادوات تولید الهام بخش و قابل استفاده باشد.

سوال خبرنگار مجله ساختمان : در مورد بحث مطرح شده در حوزه عدم هماهنگی مقررات ملی ساختمان با استاندارد ملی در سال جهش تولید توضیح دهید و آیا افراد مربوطه به کنفرانس دعوت شده اند؟

علیرضا صحاف امین: در آخرین ویرایش مقررات ملی دو نوع لوله باعنوان پلی پروپیلن درحوزه آب گرم و پلی اتیلن در بخش فاضلاب ساختمان غیرمدفون را در ویرایش سال 96 ممنوع اعلام کرده اند که عدم همخوانی با استاندارد ملی و بین المللی دارد که این مساله با نظر سازمان های نظارتی مانند دفتر تدوین استاندارد ملی ، پژوهشگاه استاندارد و وزارت صنایع بررسی و همگی رای به کارشناسی نبودن این تصمیم داشتند و نظر خود را بصورت مکتوب اعلام کردند . متاسفانه هنوز این دو مساله بصورت کامل حل نشدند و در این دو موضوع دچار خودتحریمی و اشکال می باشیم که امیدواریم با تعامل در سال جهش تولید تصحیح و ابلاغ گردد.

سوال خبرنگار مجله ساختمان : آیا انجمن شما نماینده ای در هیئت تدوین مقررات ملی دارد؟

مهندس علیرضا صحاف امین: خیر ، پیشنهاد ما این است که انجمن ملی به عنوان حافظ منافع کلی صنعت پلاستیک حتما می بایست در کمیته تدوین نماینده داشته باشد و در این مورد با وزیر راه جناب مهندس اسلامی مکاتبه کردیم . همچنین سازمان ملی استاندارد هم درخواست نموده که منبعد می بایست در هیات تدوین نماینده این سازمان جهت عدم نقض استانداردهای ملی حضور داشته باشند .

مهندس بیوک صحاف امین رییس هیأت مدیره انجمن : متاسفانه با وجود نیاز به نماینده صنعت، و وجود حدود 240 تولیدکننده ولی افراد ناوارد در تدوین موارد داخل کار بودند و بر خلاف موافقت وزارت و سازمان های مربوطه از جمله سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات هنوز اصلاحیه ای لحاظ نشده است. و نامه هنوز زیر دست مسئولان ذیربط می باشد.

 

آلبوم تصاویر:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.